Wspomnienie z wykładu czwartkowego

Jednym z elementów programu towarzyszącego wystawie KoLekcja w Królikarni jest cykl wykładów i spotkań z historykami sztuki oraz artystami poświęcony zagadnieniom warsztatu artysty dawnego i współczesnego.

W czwartek, 24 listopada 2011 roku, odbyło się spotkanie zatytułowane Ciężkie kamienie, miedziane płyty i trujące kwasy. Tajniki warsztatu dawnych i współczesnych grafików, które prowadził Piotr Czyż z Gabinetu Rycin i Rysunku MNW.

Prowadzący przybliżył słuchaczom historię grafiki szukając jej źródeł w pieczęciach cylindrycznych z Mezopotamii i etruskich lustrach. Opowiedział o rozmaitych technikach uzyskiwania odbitek graficznych: druku wypukłym (drzeworyt, drzeworyt chiaroscuro, linoryt), druku wklęsłym (miedzioryt, akwaforta, akwatinta, fluoroforta, ceratoryt) i druku płaskim (litografia i litografia barwna). Mówił też o rozmaitych funkcjach grafiki, rodzajach odbitek i opracowaniu matryc graficznych.

Spotkanie zakończyło się konkursem, podczas którego słuchacze wykładu mogli wygrać drobne nagrody, wykazując się nowo zdobytą wiedzą. Musieli dopowiedzieć na następujące pytania:
1. Akwaforta jest metodą druku wklęsłego, wypukłego czy płaskiego?
2. Proszę podać przynajmniej jedną technikę graficzną wymyśloną przez Polaka, o której prowadzący wspominał na wykładzie.
3. Proszę wymienić nazwisko jednego z grafików, którego pracę możemy zobaczyć na wystawie KoLekcja w Królikarni.

Wykład ilustrowały m.in. dzieła prezentowane na wystawie: Les Graveurs en taille-douce Abrahama Bossego, Ecce homo Jana Piotra Norblina, Portret mężczyzny w zawoju Feliksa Jasińskiego oraz Popiersie kobiety w kapeluszu Pabla Picassa.

 

Ten wpis został opublikowany w kategorii Bez kategorii, Królikarnia, Wykłady i oznaczony tagami , , , . Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *