Krajobraz wyżynny z kwitnącymi krzewami…

Muzeum Narodowe w Warszawie otrzymało w formie depozytu niewielkich rozmiarów obraz Auguste’a Renoira Krajobraz wyżynny z kwitnącymi krzewami, pochodzący z lat 1908–1914. Jego szkicowy charakter wskazuje na rodzaj malarskiej „notatki”, wykonanej przez artystę w celu uchwycenia, mieniącego się barwami kwitnących krzewów krajobrazu. Renoir wykonywał bardzo wiele podobnych studiów w plenerze, większości z nich nie eksponował. Na podstawie jego korespondencji oraz raptularza artysty wiemy, że wiele z tych studiów pejzażowych jak i portretowych znajdowało licznych nabywców, jeszcze za jego życia.

Auguste Renoir, „Krajobraz wyżynny z kwitnącymi krzewami”, olej, płótno, 19 x 24 cm

Historia obrazu pozostaje nieznana, być może mający się ukazać IV Tom dzieł Renoira Tableaux, pastels, dessins et aquarelles de Pierre-Auguste Renoir (Wydawnictwo Bernheim-Jeune Paryż), opisze jego dzieje. Wiadomo, że płótno opuściło pracownię przed 1919 rokiem, nie figuruje bowiem wśród prac artysty, jakie były w pracowni w chwili jego śmierci. Na rynku antykwarycznym odnalazł się niedawno, najpierw w Galerii Dominique’a Hurtebize’a w Cannes, a potem w Londynie, gdzie na aukcji w Bohnams w grudniu 2009 został sprzedany za 96 000 funtów. W końcu stycznia 2010 pojawił się na aukcji w warszawskim Rempexie, z cena wywoławczą 900 000 złotych, ale nie znalazł nabywcy. Obraz nie znalazłszy amatora w Polsce, został zapakowany w zwykłą paczkę, nadany w Urzędzie Pocztowy w Konstancinie, a adresatem była nieznana osoba w Nowym Jorku (tak podają media). Dzięki czujności naszych służb celnych, ten na prawdę cenny i bardzo urodziwy obrazek, został w Polsce. Od 17 maja 2012 roku będzie w stałej ekspozycji w Galerii Sztuki XIX wieku w naszym Muzeum.

Zastanawiające jest, że nie udało się ustalić właściciela tego urokliwego krajobrazu z Południa Francji. Polskie media ostatnio bardzo zainteresowały się tym, chociaż jego niesamowita historia była już szeroko opisywana w maju tego roku w poczytnych brytyjskich gazetach: Daily Mail, The Telegraph, jak również w Internecie. Artykuł o dziejach tego obrazu został opublikowany we wrześniu br. w polskim wydaniu Newsweeka.

Iwona Danielewicz
Kurator Zbiorów Sztuki Polskiej do 1914 r.

Ten wpis został opublikowany w kategorii Muzeum Narodowe w Warszawie i oznaczony tagami . Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *