Kolejny sezon misji Totmesa III w Deir el-Bahari

Od lewej: fotograf Zbigniew Doliński (MNW), inspektor z Egipskiej Organizacji Starożytności Abou el-Hagag, egiptolog, doktorant Instytutu Archeologii UW Piotr Czerkwiński, konserwator Andrzej Karolczak (MNW), kierownik misji Monika Dolińska (MNW), architekci Mariusz i Szymon Cabanowie z Politechniki Wrocławskiej, konserwator Joanna Lis (MNW), egiptolog Janina Wiercińska (MNW), student z UAM w Poznaniu Filip Taterka (fot. Z. Doliński)

Tuż przed Świętami Bożego Narodzenia 2011 roku zakończyliśmy czwarty sezon kierowanej przeze mnie misji archeologicznej Totmesa III w Deir el-Bahair w Egipcie. Nie jest to misja wykopaliskowa, lecz dokumentacyjno-rekonstrukcyjna . Ruiny świątyni Totmesa III (władcy z XVIII dynastii Nowego Państwa, 1479–1425 p.n.e.) zostały odkryte przez polskich archeologów pod kierownictwem profesora Kazimierza Michałowskiego podczas oczyszczania terenu obok świątyni Hatszepsut w 1962 roku i odkopane w latach 1962–1967. Pozostałości świątyni znajdują się częściowo in situ (posadzki, bazy i fragmenty kolumn, granitowy portal), a w większości w specjalnie zbudowanym magazynie w Deir el-Bahari . To dziesiątki tysięcy polichromowanych wapiennych i piaskowcowych reliefów o przepięknie zachowanych kolorach, cechujące się niezwykle wysokim poziomie artystycznym. Misja, prowadzona w latach 1978–1996 przez prof. Jadwigę Lipińską, w 2008 roku została reaktywowana pod moim kierownictwem – przez cały czas we współpracy z Centrum Archeologii Śródziemnomorskiej UW. Jej funkcjonowanie umożliwia uzyskany przez mnie grant badawczy z Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego.

Magazyn Totmesa III ze zgromadzonymi fragmentami dekoracji ściennej (fot. Z. Doliński)

Celem działania naszej misji jest rekonstrukcja dekoracji świątyni – przede wszystkim teoretyczna, ale w pewnej mierze i praktyczna; zabezpieczenie najpiękniejszych reliefów, tak by można je było zaprezentować publiczności oraz naukowa publikacja świątyni.

Królewskie ka (boska cząstka osobowości króla) z imieniem horusowym Totmesa III na głowie (fot. Z. Doliński)

Głowa króla z wejścia do pomieszczenia G (fot. Z. Doliński)

Głowa króla z wejścia do pomieszczenia G (fot. Z. Doliński)

Zrekonstruowane rysunkowo i fotograficznie wejście do pomieszczenia G (rys. M. Puszkarski, fot. Z. Doliński)

W tym sezonie udało się zrekonstruować z zachowanych fragmentów aż cztery bloki.

Konserwatorzy przy pracy (fot. M. Dolińska)

Planujemy rekonstrukcję całej ściany – część gotowych bloków została już prowizorycznie zestawiona w magazynie. Pozostałe ustawimy w przyszłym sezonie. W sumie mamy gotowych ponad 30 bloków.

Fragment ściany sanktuarium (fot. Z. Doliński)

Ofiary z królewskiego stołu (fot. Z. Doliński)

Ofiary z królewskiego stołu (fot. Z. Doliński)

 

Monika Dolińska
Zbiory Sztuki Starożytnej i Wschodniochrześcijańskiej
Muzeum Narodowe w Warszawie

Ten wpis został opublikowany w kategorii Bez kategorii i oznaczony tagami . Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *